Gek Op Groen

Gek Op Groen; de winter komt er aan, de spruitjes en boerenkool, de kippen in het Flevohuis, eetbare bloemen en andere groene geur en smaakconcepten nemen we als aanleiding om dit najaar contacten te leggen tussen ouderen en anderen groepen in Amsterdam Oost.

Foto: De Kippenkrant uit 2016, met de kunstenaars die dit najaar invulling geven aan o.a. Gek op Groen in Amsterdam Oost

Meer afbeeldingen:

Deze voorstelling bevat de volgende module(s):

De Reizende Kiosk

Zona’s Kiosk, een reizende ‘winkel’ vol interactieve kunstvormen- en personages, is helemaal afgestemd om bewoners van verzorgings- en verpleeghuizen. Zona’s Kiosk wil de verrijking die cultuur kan geven, toebrengen naar deze grote en snel groeiende groep mensen, die niet of nauwelijks de deur uitkomen.
Vormgeving speelt een belangrijke rol in Zona’s Kiosk. De installatieonderdelen verbeelden en ondersteunen de kunstenaars en mensen in zorgcentra op zintuiglijke wijze.
Bij grote uitvoeringen vormt de Kioskinstallatie het middelpunt van workshops en ontmoetingen met bewoners en bezoekers van zorgcentra. Mensen worden nadrukkelijk uitgenodigd en betrokken bij workshops en voorstellingen rond de Kiosk, die dienst doet als informatiecentrum, podium, tentoonstelling en ontmoetingsplek.

De Kiosk is een installatie met open en vrolijke uitstraling, die zich kan voegen naar verschillende omstandigheden en verschillende vormen kan aannemen. Het is het kloppend hart van de activiteiten, een multifunctioneel object dat dienst kan doen als een reizende expositie, contactdesk, opbergkast, podium, en winkel in een. De flexibiliteit van de toepassingsmogelijkheden van de kiosk is een groot voordeel. De installatie is op zo’n manier vormgegeven dat hij in zeer uiteenlopende ruimtes geplaatst kan worden. In gesloten vorm is de Kiosk een houten knoop, die letterlijk geopend kan worden en dan alle modules uitstalt. Zo kan de installatie in gesloten vorm enkele dagen in een lobby of eetzaal staan, met alle modules veilig in zich opgeborgen. Zo kan de Kiosk op elke locatie een afgestemde opstelling krijgen: van intieme gangkast, tot schitterend podium, lokale koffiebar en gezellige ontmoetingsplek.

De Kioskonderdelen
De Kiosk bevat zeven mobiele onderdelen die gebruikt kunnen worden op de afdelingen, en een appèl doen op verschillende zintuigen. Deze ondersteunen de werkvormen en kunnen worden ingezet om contacten te leggen met bewoners. De bewoners worden zo met uiteenlopende middelen en werkmethodes aangesproken en uitgenodigd tot deelname.

De Kiosk: filmpje van de opbouw

Station Tijdloos

Een proeftuin voor kunst en dementie

In samenwerking met de U.V.A , Dr. MarjoleinGysels

NowHere Station is een reeks wekelijkse kunstinterventies op gesloten afdelingen. Er wordt een stabiele werkplek ontwikkeld voor onderzoek en praktijk op het gebied van kunst en dementie, het betrekken van de ouderen op de gesloten afdelingen bij kunstinterventies, het uitnodigen van gasten en het delen van ervaringen en documentatie met de Engelse partner en kunstenaars. Het ‘Station’ bevindt zich tussen de doelgroep ouderen, de gesloten afdelingen van Het Flevohuis met 81 ouderen die aan kunnen schuiven, meedoen, opgezocht worden en die we via familie en medewerkers kunnen gaan leren kennen en portretteren.

Waar Station voor staat:
- Stationeren: een fysieke plek als middelpunt voor uitvoeringen door kunstenaars met mensen met dementie en groepen rond hen.
Station: in de zin van een platform, en van een uitzendstation. Een trefpunt voor uitwisseling tussen kunstenaars, professionals uit andere richtingen, en de groepen rondom de mensen met dementie die het onderwerp en middelpunt vormen.

- Beweging, een vertrekpunt en uitgangspunt, uitwisseling
-Vertrekpunt: sporen naar de directe omgeving, partners van de organisaties, en voor de toekomst (NowHere Europe: het begin maken van een internationale koppeling).
-NowHere Station staat ook voor ‘uitzenden en ontvangen’, zoals in radio/televisiestation: signaleren, onderzoeken, de buitenwereld informeren.

NowHere Station komt tot stand dankzij een bijdrage van de Universiteit van Amsterdam en Fonds Sluyterman van Loo